'n Vrij-reizen-dag

Op naar den Haag

overcast 10 °C

Dinsdag, 30 oktober 2012
Het was weer een “vrij-reizen-dag” voor Anneke en dan moet er ook getreind worden vindt mijn echtgenote. “Heb jij nog ideeën?” vraagt ze dan poeslief. Ik wel, ik wil naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. “Wat dacht je van het Haags Historisch Museum?”. Dat is dus geen antwoord op het door mijn geopperde, maar wie ben ik. Ik gooi gelijk een knop om en schaar mij dolenthousiast achter haar plan. “Oh, dat is vlakbij Museum de Gevangen Poort en daar ben ik toen ik 8 of 10 jaar oud was voor het (eerst en ‘t) laatst geweest”.
En dan gaan de twee pensionado’s samen op pad. Het simpelst is om de auto neer te zetten op de Q-parc vlak bij station Apeldoorn, maar dan ben je met een dagje weg zomaar € 15,- kwijt aan parkeren. Het alternatief ligt een kilometer of 4 oostwaarts en heet Apeldoorn de Maten. Gratis parkeren, even overstappen in Apeldoorn “Centraal” en dan rechtstreeks naar den Haag Centraal.
Bingo. Twee Mocha Latte en opgesmeerde broodjes in de rugzak en wij vermaken ons wel in de trein. Als je om een uur of tien opstapt is de trein vergeven van de grijze duiven (mannetjes en vrouwtjes) die allemaal of gratis reizen of met 40% korting. Een hoop gekakel in het fraaie Achterhoekse accent. Tegen een uur of twaalf werden we uitgespuugd op den Haag Centraal. Het is maar een klein stukje lopen naar het Haagse Museum. Via Bezuidenhoutseweg de Korte Poten in tot aan het Plein. Daar rechts af en dan kom je vanzelf bij het Lange Voorhout. Links af en op de volgende hoek is het. We vonden het beiden interessant. Prachtige schilderijen, leuke attributen, een meesterlijke projectie van het ontstaan van den Haege en wat later Scheveningen. Tot aan hoe het er nu voor staat. Heel informatief. Verder waren er nog een poppenhuizen expositie (hhmmmwha) en een paar zalen over een bemiddelde Haagse dame, Alexine Tinne, 1835 – 1869, die ontdekkingsreizen ondernam. Haar laatste reis werd inderdaad haar laatste reis: nooit meer terug gekeerd naar Nederland. ’n Avontuurlijk vrouwtje.
Verder vonden we daar nog een expositie over “De Spinazieacademie, 125 jaar Haags Huishoud Onderwijs”. Boeiend. We kwamen er zoveel artefacten, foto’s en gebruiksvoorwerpen tegen die we nog herkenden uit onze jeugd.
In het onder het museum gelegen kantinetje konden we a raison van € 1,- een kopje koffie tappen en ons boterhammetje oppeuzelen.

Op naar het volgende museum. Langs de Langevijverberg, de Hofvijver naar de Gevangen Poort.
Er zijn een paar kamers zonder gids te bezoeken, die kun je op je gemak bekijken totdat het tijd is voor de rondleiding. De Nederlandse dame deed de rondleiding in het (slecht) Engels alhoewel de meeste bezoekers Nederlandstalig waren. Het deed er niets vanaf: het is gewoon leuk/gruwelijk om te zien hoe gevangenen gehuisvest en gemarteld werden om tot een bekentenis te komen.
Mooi detail: als je onder pressie van verschillende martelwerktuigen uiteindelijk bekende, moest je het voor de rechters herhalen, anders had je nog steeds niet bekend. Het ging er daar niet zachtzinnig aan toe, kan ik je vertellen.

We zijn vlak bij het Binnenhof, laten we even kijken of we Rutte en Samsom nog tegenkomen. Dat was niet het geval. Dan maar kijken of we deze burcht van onze democratie binnen kunnen dringen. Nou, dat viel niet mee. Alles moest door de scan, ook je ceintuur (=riem). En Anneke probeerde het weer: een mesje meesmokkelen in haar tas. “Komt u maar even mee, mevrouwtje!” sprak de veiligheidsman bars. Mesje (tijdelijk) inleveren en we mochten het heiligdom betreden. In de grote vergaderzaal was niets aan de hand (geen plenaire zitting dus) en we konden er ook niet in. Wel mochten we even bij een commissievergadering aanschuiven in de Klompé-zaal over een OCW-onderwerp. Dat hadden we na 5 minuten wel gehoord en gezien: wat een geneuzel.
We hebben nog wat rond getreuzeld in de openbare ruimtes maar dat was het dan ook.

Volgend thema: een hapje eten scoren voor niet te veel. Rond de Groenmarkt, weten we, zijn diverse restaurants die, als je voor 18:00 uur bestelt, het tweede menu met korting aanbieden. Het beste wat Anneke ooit overkwam was dat het tweede menu gewoon helemaal gratis: now we are talking! Maar dat zat er niet meer in. Dat adresje had z’n policy veranderd en gaf slechts 25% korting op diner II. Ja, hoor even, zo zijn we niet getrouwd. Even doorsjouwen, het is nog steeds voor zes uur. En ja hoor, daar was ie: Grand Restaurant Le Connaisseur aan de Dagelijkse Groentemarkt nr 34. Drie gangen menu voor € 18,95 en het tweede menu voor 50%. Een flesje huiswijn van € 9,95 erbij en de rekening bleef onder de € 40,-. Daarbij, niet onbelangrijk: het was nog hartstikke lekker ook. Vlak voor zessen zit de tent dan ook mutje vol en dat snap ik dan wel weer.
We konden de trein halen van 19:08 uur en om 20:32 uur waren we op station Apeldoorn de Maten bij ons gratis parkeerplekje. Kijk, zo hou je zo’n dagje uit een beetje betaalbaar.
Oh ja, voor de musea hoefden we niet te betalen want we hebben allebei een museumjaarkaart.
’n Gezellig een leuk/leerzaam dagje!

Geplaatst door zwit.too 21:25 Gearchiveerd in Nederland Tagged museum den haag cultuur